Thursday 27 October 2011

~ PENANG JOURNEY # 5 ~ (AYAH)

PENANG PART 5

Hampir setahun di Klate...
pagi kerja...petang bola....malam lepak kedai kopi....huhu.
itu rutin seharian aku.aku tinggal di Kota Bharu...
rumah sewa...aku duduk dgn budak2 kolej.
masa tu sapa yg tak tahu semua igt aku pun study kat kolej juga....hahaha.
2,3 hari sekali aku balik kampung Bukit Marak.
naik motor 30 minit ja dari KB.
masa tu aku rasa...selepas merantau,akhirnya Klate juga tempat aku mencari rezeki.
tapi semua Tuhan yg tentukan...bukan aku atau sesiapa.
pertengahan tahun 2002...selepas waktu maghrib,
Ayah aku menghembus nafas terakhirnya disisi emak aku.
kejadian berlaku dirumah kenalan mereka.
selain emak aku,tiada siapa pun kami anak2nya dapat bersamanya.
aku sendiri pun...masa tu berada di kedai makan di Kota Bharu,
baru hendak makan malam...handset aku berbunyi.
aku menjawab panggilan sambil cuba menyuap nasi...
suapan aku terhenti...lemah tak terdaya aku mendapat berita tersebut.
aku serahkan handset aku kpd kawan disebelah.
dialah yg ambil alamat dimana tempat emak dan arwah Ayahku berada.
dialah yg pandu motor,aku dibelakang...menahan air mata sambil berdoa....
bordoa kpd Yg Maha Esa agar berita yg aku terima tidak terjadi.
dan sampai saja aku dirumah kenalan kedua org tua ku...
aku mencari kelibat emak aku...tp tiada.
yg aku nampak...kereta arwah ayah aku ada di halaman rumah tersebut.
perasaan aku masa tu mmg tak tentu arah....
aku melangkah naik tangga.....
aku disambut oleh tuan rumah dan 3,4 org yg berada di tangga rumah...
aku dapat rasakan...langkah2 aku semakin lemah.
aku teruskan juga bila aku mendengar suara emak aku membaca Al Quran...
dalam langkahan aku menuju pintu masuk....
dari luar aku nampak dari hujung kaki hingga ke paras pinggang tertutup dgn kain batik jawa.
disitu langkah aku terhenti,serta merta air mata yg aku tahan dari td keluar tanpa henti.
aku takut utk melangkah lg,lalu aku berundur ke belakang....
aku cuba tenangkan hati aku...
aku cuba lg utk masuk....sekali lg langkah aku terhenti ditempat yg sama.
aku berundur lg....aku cuba mencari kekuatan utk hadapi kenyataan yg perlu aku terima.
aku tenangkan hatiku...
dgn lafaz bismillah...aku teruskan melangkah masuk.
lepas saja pintu...hampir jatuh aku melihat sekujur tubuh kaku
ditutupi dgn kain sarong batik jawa.
aku tahu...itu jenazah ayahku.
emak disisi arwah...masih terus membaca Al Quran dgn linangan air mata...
dgn suara menahan tangisan...masih gagahkan jua membaca ayat2 Al Quran.
setianya seorang isteri...masih disisi suami hingga ke akhir hayat.
tabahnya emak aku...tetap disisi suaminya yg sudah tiada.
emak memandang aku yg berdiri,diam tanpa melangkah....
kaki aku kaku dgn keadaan tersebut...
yg aku ingat...lambaian tangan emak yg membuatkan aku melangkah kembali.
erat aku memeluk emak aku.
terdiam aku disisi emak.hanya kami berdua.
masa itu jugalah aku terbayang....tengahari semasa aku bertemu,berbual dgn arwah dirumah,
air muka arwah nampak seakan2 kekuningan...
aku nampak arwah berpeluh...
bila aku tanya...katanya tak berapa sihat...
aku ajak arwah ke hospital...risau sbb peluhnya lain mcm....
katanya tak apa...dah makan ubat....
itulah kali terakhir aku berbual....kali terakhir aku menatap wajahnya.
kuasa Tuhan...tidak terlambat walau sedetik.
tidak tertangguh walau sesaat....sampai masanya,
tiada kuasa dapat menghalang.
mulai saat itu...hingga ke liang lahad...aku turun menyambut jenazahnya.
aku btl2 disisinya...walaupun aku tahu,itu semua sudah terlambat.
disaat itu aku berasa cepatnya masa berlalu...
dari aku kecil hingga aku besar...cepatnya masa berlalu.
selang 2,3 hari selepas itu,barulah pakcik aku...
adik arwah ayah aku menyampaikan pesan yg ditinggalkan oleh arwah ayahku.....
yang sebenarnya....2 minggu sebelum arwah menghembus nafasnya yg terakhir,
dia berpesan....dia ada sakit jantung...baru disahkan oleh doktor
semasa dia pergi ke klinik kerana sakit dada.
tp katanya...biarlah dia rahsiakan,sbb dia tak nak semua org susah.
kami semua termenung berpandangan satu sama lain....kenapa??
hanya dia dan tuhan yg tahu kenapa arwah menyembunyikan penyakitnya.

Pemergiannya satu tamparan yg amat hebat buat aku.
tidak tergambar apa perasaanku...
setiap kali aku dlm keadaan kesusahan,wajahnya selalu terbayang dimataku.
sbb sewaktu aku kecil,sejak2 aku pandai igt apa yg berlaku....
aku tahu betapa susahnya arwah mencari duit,
betapa susahnya arwah mencari rezeki utk menyara aku dan keluarga.
tp sedaya mungkin arwah ikhtiarkan.
dan siapa tahu...mungkin salah satu sbb mengapa dia sembunyikan penyakitnya
adalah kerana kami semua tak mampu utk tanggung pembelanjaan
rawatannya...mungkin dia tahu kami tak mampu nk tanggung pembedahannya,
andai itu rawatan yg dia perlukan...siapa tahu???
aku sendiri pun,baru sekarang...sejak aku menceburkan diri dlm bidang biz.....
baru aku mengerti,apa pentingnya bila kita ada kekuatan wang...
baru aku faham,apa gunanya wang andai kita mampu...
bila,dimana,apa,siapa....semuanya perlukan duit.
tapi andai saat2 yg mmg kita perlukan duit,dan disaat itu jugalah
kita tidak mempunyai duit/wang???
apa akan terjadi pada masa dan saat2 yg kita atau ahli keluarga kita mmg sgt2 perlukanya???
tidak salah kita berusaha utk dapatkan wang...
tidak salah menjadi kaya.....
tidak salah menjana income belasan,puluhan atau ratusan ribu setiap bulan.
tapi bagi aku.........
salah andai dibiarkan anak2 atau keluarga terus merasai
susah,jerit perih yg pernah aku rasa.
salah andai tidak dapat membantu ahli keluargaku
yg datang meminta pertolongan.
dan yg amat bersalah adalah....andai tidak mengambil peluang
utk cuba ubah masa depan utk diri sendiri,isteri,anak2,keluarga,
kwn2 serta sesiapa saja.
tetapi andai kita rebut peluang utk berubah dari semua segi....
baik dunia mahupun akhirat....
asalkan kita berada dijalan yg diredhai.
asalkan kita tetap kaya dunia akhirat.
asalkan kaya kita dapat juga menolong sesama insan yg lebih memerlukan....
tanpa dipinta oleh mereka.
asalkan kita kaya tanpa melupakan Allah Yg Maha Kuasa.
itulah yg sebaik2nya.
dan utk arwah Ayahku,aku sentiasa doakan semoga rohnya sentiasa dicucuri rahmat olehNYA.
amin amin amin.
Sekadar peringatan utk diriku dan sesiapa saja yg membaca bloq aku ini...
janganlah kita abaikan kedua org tua kita semasa mereka masih lg di dunia ini.
sayangilah,hargailah mereka.berbuatlah baik kpd mereka berdua.
walau mcm mana sekalipun tabiat atau kelakuan mereka....
mereka tetap Ibu dan Bapa kita.
jgn menyesal setelah terlambat,menyesalah sebelum terlambat.





AL FATIHAH

"Ya Allah ya tuhanku,ampunilah dosa2 kedua ibubapa kami semua.
andai mereka tlh tiada didunia ini,
tempatkanlah mereka ditempat org2 yg beriman,
tempatkanlah mereka disisi kekasihmu Nabi Muhammad SAW..."

AMIN











1 comment:

  1. al-fatihah untuk arwah ayah Din... segala-galanya memiliki hikmah yg sukar utk ditafsirkan..teruslah berbakti pada org tua dan keluarga..hidup ini hanya sementara..'buanglah' generasi susah yg telah dialami..buka lembaran baru utk generasi kehadapan..
    kenangan abadi bersama arwah ayah pasti menjadi 'batu loncatan' utk Din sekeluarga pergi labih jauh..insyaAllah..sama-sama kita doakan ye..

    ReplyDelete