Wednesday 19 October 2011

~PENANG JOURNEY # 2~

PENANG PART 2

*Sambungan dari Penang Part 1...

Hampir 3 tahun aku mencari rezeki dlm bidang perhotelan.penghujung tahun 1998...
kalau tak silap dlm bulan Oktober kot,aku dapat tawaran untuk berkerja di Penang Port Sdn Bhd.
aku ditawarkan jawatan sebagai kerani,merangakap pemain bolasepak utk Team PPC.
kira masuk pun atas tiket bolasepak juga la....hihi.
so aku resign dari bidang hotel...dan tunggu hari untuk lapor diri di tempat kerja baru.
masa tu ramai budak2 bola yang dapat offer tu...kebanyakkan mereka semua
kawan2 aku.....termasuk la Ija kawan serumah aku.
dalam pada kami semua menunggu masa utk lapor diri sebagai kerani,
tiba2 kami semua diarah melaporkan diri sebagai Polis Bantuan Penang Port.
so bila nama pun polis,walaupun bantuan...
kami semua tetap kena jalani latihan pusat sebagai anggota polis.
cuma masa latihan kami disingkatkan kepada 3 bulan.
bila dengar nak kena jadi polis,aku dan beberapa kawan2 yg lain,kami tolak peluang tersebut.
mungkin tak ada rezeki aku bersama Penang Port,
Ija pun ambil keputusan yg sama masa tu.
dan ramai juga yg ambik peluang tersebut,masih berkerja sehingga ke hari ini.




Selepas itu,dengan sedikit kelebihan yg ada,aku dan Ija dapat kerja sebagai
Operator Pengeluaran di Kilang B Braun.
dapat kerja kat situ pun atas tiket bolasepak juga....
dari situ aku jadi mat kilang plak...redah saja time tu,
apa peduli janji masyuukkk....hihi.
gaji blh tahan la,campur OT semua blh la dapat dlm RM 1800...
tapi kerja penat la sikit...kena buat OT ja.
sabtu ahad pun pulun OT ja....baru boleh dapat gaji banyak mcm tu....
petang2 ja blh kuar....tu pun sbb kena training bola.
seingat aku 4 bulan saja kot aku kerja kat kilang B Braun...
habis saja kejohanan bolasepak antara kilang2 di Penang
aku terus berhenti kerja....jiwa aku tak sesuai rasanya berkerja di kilang.
tapi kawan serumah aku Ija terus berkerja...sampai sekarang,siap naik pangkat lagi...
sekarang dh jadi Quality Control (QC) klu tak silap aku.tahniah....
selepas aku berhenti,dekat 1 bulan lebih juga aku tanam anggur...hihihi.
masa tu emak aku selalu panggil aku balik Klate,risau aku keseorangan di Penang.
katanya..."kalu toksir dok klate,gi dok kl....sebab abe2 dgn kakok semo dok kl"...
masih aku ingat kata2 mak aku dlm longhat Klate.
tp bagi aku....tak apa aku stay kat Penang pun..
selagi aku tahu menjaga diri.
walaupun seorang diri,sebatang kara...sebab alhamdullillah lah
masa tu aku tidak mudah terpengaruh dgn benda2 yg tak elok.
syukur padaNya aku dikurniakan pendirian yg agak kuat.
mg tak dinafikan lah,kejutan budaya tu ada juga
bukan tak ada...yerla,masa tu aku betul2 muda.kawan2 ramai...
aku bergaul dgn semua...aku tak memilih kawan.apa saja latarbelakang mereka....
aku bercampur,aku tetap berkawan....
yg muda aku berkawan,kerana itu semua rakan sebaya.
yg berumur pun aku duduk bergaul dlm kelompok mereka....sbb dgn mereka ni,
ada yg blh bg nasihat kepada aku.
ada yg blh bimbing aku.
ada juga diantara mereka yg suka bercerita ttg pengalaman hidup mereka...
dan dari situ,ada yg blh aku jadikan panduan.
dari situ...aku mula blh berfikir...mana yg baik,mana yg buruk.
sbb apa....???sbb...dlm situasi pergaulan aku pada masa itu,
banyak sgt benda2 yg berlaku depan mata aku.
dari situ aku belajar...dan bg aku senang saja,
dgn sesiapa saja yg aku bergaul,bercampur pada masa tu
tak kira apa saja yg mereka lakukan....baik atau buruk..
aku yg berada dlm satu satu situasi tu,
aku sendiri yg buat keputusan.
nk buat tak mahu buat sesuatu benda tu....
semuanya terletak pada hati kita.
pokok pangkalnya....hati kita sendiri.


No comments:

Post a Comment