Wednesday 19 October 2011

~PENANG JOURNEY # 3~


PENANG PART 3


Persatuan Bolasepak Pulau Pinang (FAP)

Seperti selalu aku sebut dlm posting2 sebelum ini,
bolasepak adalah antara sbb utama setiap kali aku dapat kerja.
cuma kali ni aku betul2 dicabang bolasepak.
betul betul jadi pemain bolasepak utk negeri.
Ini adalah majikan ketiga aku,selepas kerja hotel dan kilang.
semuanya bermula dgn mewakili kelab dlm kejohanan yg dianjurkan
oleh FA Penang.masa tu aku bermain utk
Kelab Sukan Kg Makam (KSKM).dari situ aku di panggil utk pemilihan
Piala Presiden Pulau Pinang(Under 21)
syukurlah dari selection tu,aku salah seorang yg terpilih.
so aku tandatangan kontrak setahun dgn FAP,tahun 1999.
gaji banyak tak...hihi.gaji aku cuma RM 500 sebulan dan ditambah
dgn elaun setiap game,utk game diluar dari Penang
kami ada elaun makan serta elaun perjalanan.
sebulan blh la dapat dlm RM1200 lebih.
banyak tu bg aku masa tu.itu betul2 duit titik peluh tu....
setiap hari bermandikan peluh,memerah keringat.
masa tu gaji cantekk...on time...25hb ja gaji masuk.
masa tu Dunhill penaja utama utk FAM.
FAP sendiri pun time tu banyak penaja.
syukurla time tu tak ada masalah gaji lewat atau tak dapat gaji.....hihihi.
dan disbbkan aku berasal dari Klate,aku disediakan rumah oleh FAP.
aku tinggal 3 org serumah,sorang 1 bilik.lg 2 orang tu pemain skuad senior.



setelah aku ikat kontrak sebagai pemain bolasepak,
kerja aku cuma training bola ja la....
pagi petang training...tp aku tak kisah sbb itu mmg hobi aku.
dan hobi aku bertukar menjadi kerjaya.
so setiap hari jumaat malam sabtu kami ada game.
setiap minggu ada game Home/Away.
team Piala Presiden ni...kira team pelapis utk team senior.
bila aku berada dlm team bolasepak negeri mcm ni, 
yg semuanya blh dikatakan profesional.....
banyak sgt yg aku belajar dlm semua segi.
disiplin,usaha,komitmen,semangat...
mental dan fizikal kena kuat...
kena plak jenis aku ni klu main bola,aku mmg nk main,
aku tak nak jadi pemain simpanan.dan tiada jln mudah....
sbb 1 team ada 25 pemain,dan yg akan main hanya 11 org...
so,kena ada usaha yg lebih sikit klu nk main kesebelasan utama.
kena "fight" tempat.....bersaing secara sihat la.
masing2 perlu tonjolkan kelebihan masing2.
syukur juga aku,hasil usaha dlm latihan....
bila time game saja...nama aku berada dlm kesebelasan utama.
aku masih igt lg perlawanan pertama kami...
Kelantan vs Pulau Pinang.
jam 8.45 malam
Stadium Sultan Muhammad ke 4
Kota Bharu.
perasaan dalaman aku masa tu,hanya tuhan saja yg tahu.
itu perlawanan pertama aku di peringkat Liga Bolasepak Malaysia.
aku mewakili Penang,tp aku anak jati Kelantan.
dlm team Kelantan masa tu,hampir kesemuanya kawan2 aku....
yg ada antara kami pernah bermain sebagai 1 team semasa kejohanan bawah umur.
ada yg sama satu sekolah dgn aku.
sama2 kami semua lepak bersama setiap kali selepas main bola.
tapi mlm itu aku menetang mereka semua,kawan2 aku....
ditambah plak dgn kehadiran arwah Ayah,abg2 aku,sepupu2 dan bapa saudara aku.
bermacam perasaan yg hadir dlm diriku masa itu...
rasa kecewa sbb terpaksa lawan negeri sendiri,kawan2 sendiri pun ada.
rasa profesional dlm diri juga timbul waktu itu...
Penang majikan aku,mereka yg bayar gaji aku...
mahu tak mahu....terpaksa negeri yg aku wakili patut aku dahulukan.
kami tewas 4-1....tp tak dinafikan,Kelantan mmg "Raja" dlm kejohanan sebegini pada masa tu.
tp saat paling aku ingati sehingga hari ini....
selepas game habis,satu pelukkan yg cukup erat dari arwah Ayah ku.
dapat aku rasakan...satu pelukkan penuh bangga dari seorang Ayah kepada anak.
dari cahaya matanya...dapat aku lihat betapa puasnya hati arwah Ayah ku...
bangga perasaannya melihat aku dapat beraksi hingga ke peringkat negeri.
arwah Ayah aku salah seorang pendorong semangat aku dlm bolasepak.
"kalu nok main bola sungguh,jage malas belatih,jago kaki,main molek"....
itu pesanannya pada mlm itu.masih aku ingat semua itu......:):)
dari  aku kecil dia tahu minat anaknya.
dibelinya kasut bola kulit...jenama Adidas semata mata utk aku bermain
wakili sekolah ketika aku di darjah 4.
ketika itu,hanya aku seorang dlm pasukan sekolah yg pakai kasut bola Adidas.
dia sanggup berhabis duit utk membeli kasut tu...
walaupun keadaan kewangan keluarga aku dulu agak tak stabil.
itu antara kenangan aku bersama arwah Ayah ku.
seterusnya jadual aku kerja yg sama saja...
isnin-khamis ..training.
jumaat..game.
sabtu ahad....rest.
blh dikatakan semua stadium utama dlm malaysia kami beraksi.
berjalan serata negeri...luar negara pun pergi,
tp setakat Thailand/Indonesia sajala.....hihihi.
semua free...semua sponsor....cuma bab melancong ni
tak boleh nk banding dgn Trip Melancong bersama AT 181 sekarang...
lg hebat,trip/layanan VVIP....lg gila...hahaha.
alhamdullillah la....dgn main bola,
aku blh melihat negeri org.
dgn main bola utk Penang jugalah aku dpt banyak ilmu ttg bola.
pengalaman yg aku dpt dr jurulatih2....
pengalaman semasa beraksi..."game experiences"...
itu yg paling yg penting utk pemain bolasepak.
nikmatnya main bola ada kat dalam perlawanan sebenar.
dan setelah setahun bersama skuad Piala Presiden Pulau Pinang.....
aku mula terfikir utk jadikan bolasepak sebagai kerjaya.
tp bukan senang,bkn mudah....byk sgt karenah kroni2..
bila dh berada dlm dunia bolasepak,lagi jelas nampak apa "situasi2" yg berlaku....
itu biasa dlm bolasepak...ada yg "main" nk bg menang.
ada yg "main" nk bg kalah.
ada yg "main" lebih ....tapi kaki kena "ikat"...
ada yg "main" sekadar nk ambik nama utk trs ke peringkat senior.
main 1,2 game dgn team pelapis,lepas tu terus diserapkan ke dlm skuad senior...
walaupun corak permainan dan skill kawannya yg lain 10 kali lagi bagus dari dia sendiri.
kulit pun ada fungsinya juga....klu salah warna pun susah nak pergi jauh juga.
hihihihi.....itu semua biasa dlm bolasepak,kerjaya yg tak perlukan sijil.
tapi itulah dunia bolasepak.....bidang yg penuh dgn warnanya yg tersendiri.





sekarang pemain2 yg sebaya dgn aku,sama2 wakili negeri masing2.....
tinggal tak ramai dah......Hairuddin Omar,Liew Kit Kong,M Prakash...
itu yg masih bermain.Khalid Jamlus,Talfizam Taufik,Nafuzi Zain,V Saravanan,Azli Farsya...
ada yg dh bersara,ada makin hampir utk bersara.
tp dlm nama2 kat atas tu,ada salah seorang jadi biz partner aku....hihihi.
katanya "ini satu platform utk aku cari rezeki selepas bersara......".
aku plak,selepas tamat kontrak,aku lebih banyak bermain utk
pertandingan @ kejohanan yg tak makan masa terlalu lama.
Piala Emas Raja Raja,Piala Agong,FAM Cup,MAKSAK.....
semua tu aku dh pernah rasa la...semuanya aku wakili Penang.
sekarang aku cuma aktif di peringkat club saja.
bolehla sambil2 beriadah,tp ttp kena ada masyuukk juga...elaun kena ada juga hihi.
sambil2 tu blh tambah senarai nama,blh dapat prospek masa main bola....hahaha.
klu dulu bolasepak sumber full time aku,sekarang jadi part time2 ja.
cuma...banyak juga kelebihan2 yg aku dapat dari bolasepak,
aku tukar utk digunakan dlm bidang aku sekarang.
komitmen,usaha,disiplin,"fighter",
semangat berpasukan,kekuatan mental pun ada yg blh aku gunakan dlm bidang aku sekarang ni.
semuanya aku gunakan utk terus bersama AT 181...tp yg mana sesuai saja la ....hihi.
hasilnya...banyak juga yg menjadi....
ok la...nnt aku sambung dlm posting lain plak k.













No comments:

Post a Comment