Thursday 27 October 2011

~PENANG JOURNEY # 4~

PENANG PART 4





KELANTAN DARUL NAIM

Selepas aku tamat kontrak dgn FAP
hanya bergantung harap dgn elaun2 bola utk segala perbelanjaan.
so seterusnya...arwah Ayah aku panggil aku balik Klate,
dia minta aku pulang menetap disana...
katanya klu nk sambung main bola,di Klate pun blh.....
aku jadi serba salah dgn permintaan arwah Ayah aku.
nak ikut hati aku...mmg aku tak nak balik Klate lg...
tapi tak sampai hati plak aku nk menolak permintaan org tua aku.
so dlm bln May atau June 2000....aku kembali ke kampung halaman aku..
negeri kelahiran ku....
tempat asal ku....
Kelantan Darul Naim.
masa itu umur aku 22 tahun.
maknanya,dah hampir 5 tahun aku merantau...
dlm masa 5 tahun itu jugalah....suasana di Klate banyak juga yg berubah.
suasana dlm bandar Kota Bharu...mmg nampak perubahan.
disitulah tempat aku membesar....Kota Bharu.
semua kwn2 aku dulu,kwn2 sekolah aku....
semuanya berada disekitar Kota Bharu saja.
cuma keadaan keluarga aku saja yg blm berubah....:)
cukup makan,cukup pakai....alhamdullillah syukur.
so aku mula mencari kerja...utk tampung perbelanjaan aku dan keluarga.
bkn senang nk dpt kerja kat sana rupanya...hihi.
kilang byk sana...tp suasana kerja di kilang mmg tak sesuai dgn jiwa aku.
hampir 2 bln aku tak kerja...



TILES ~ MOSAIC

So selepas "berehat"....aku ditawarkan utk berkerja di kedai Tiles dan Mosaic.
jadi kuli biasa saja....itu pun atas ehsan seorang ahli perniagaan
yg juga Manager team bolasepak yg aku wakili di Klate.
pendapatan aku masa tu....
Gaji kerja RM 450
Elaun bola RM 200
dapatla RM 650...sebulan.
alhamdullillah syukur sgt2 masa tu....
jutaan TERIMA KASIH pada insan hebat ini...Abg Lan.
dia sekampung dgn aku...Bukit Marak.
dialah yg bg aku berkerja di kedai Tiles nya.
dialah yg bayar elaun bola aku.
dialah setiap hujung bulan menghulurkan duit gaji tersebut kpd aku.
ceritanya Abg lan di antara salah seorang ahli perniagaan yg berjaya di Klate.
bermcm mcm perniagaan dia ada.
dari yg kecil hingga yg besar....so bila dia tahu situasi aku masa tu.
dia mmg kaya....tp bersikap low profile.
dgn besar hati dia menghulurkan peluang kpd aku.
baik dari segi kerja atau bola...semua dia yg jaga aku.
mmg jelas...apa yg aku nampak,dia buat semua itu...
bukannya dia terdesak sgt dari pekerja di kedai Tiles dan Mosaic nya..
tp semata2 nk bagi aku ada pendapatan.
alhamdullillah ada juga rezeki aku....
dlm pada tu,aku menyewa di Kota Bharu.
aku jalani hidup seperti biasa...walaupun hati aku terasa amat susah
utk aku terus menetap di Klate.disana,kwn2 aku terhad,
suasana di Klate berbeza dgn Penang.
tp tak ada masalah...Klate tempat aku.
tanah tumpah darahku....aku ttp bangga dgn negeriku.




so...cukuplah dulu utk posting ni...
tunggu aku poh hok lain la pulok lepah ni...
tulih bayok lajok ke' puah pulok ko rano.....hihi.
salam........









No comments:

Post a Comment