Thursday 5 January 2012

MAU TAU~TAK MAU

SESIAPA SAJA

Umur hampir 40,kerja ada pangkat,adala side biz sikit2,duit tak penah putus.
kawan2 semua tengok dia mcm bos besar la....
style pun memang "boss" la, tambah2 poket lebat....hehe.
tapi orgnya tak la sombong sangat.
kena gaya,kena masa....habis duit pun tak apa,janji hati puas.
dia salah sorg kawan aku juga.cuma dengan aku ni dia macam tu macam tu jerla,
maklumlah....aku bukan jenis kaki bodek.
2,3 minggu sudah berselisih dengannya...."org kaya...."katanya sambil mengangkat tangan.
aku senyum,angguk.....sambil dlm hati aku berkata"Aminnnn.....".
tadi time lunch,terjumpa lg.kali ni lain mcm sikit....
mai duduk semeja dgn aku,siap sembang ramah lagi.
nada suara pun lain....slow sikit bunyinya.
"mcm mana Din biz,ok...?ramai kawan2 dok kata hang dh kaya?
betul ka?..."
"alhamdullillah...rezeki anak2 dan masin mulut kawan2 juga...."
kataku sambil senyum padanya.
"mana kereta hang,mana??aku nk tengok,mana,mana??"
"kereta biasa ja"
terus aku potong cakapnya...."hang cuti ka??"
"haa cuti"
lps tu dia tanya aku..."hang kerja mana lani Din lepas berhenti MPPP?"
"tak kerja mana pun,buat biz aku jerla"
dgn dahi nampak berkerut...."owhhhh.."
"macam tu tak pa lah,LUCK (nasib) hang bagus,rezeki hang la kan"
katanya dgn bangga.
kebetulan my love ajak balik,aku pun malas nk panjang cerita...
"nasib aku memang baik sbb masa hang dok tengok tv,relax2 goyang kaki kat umah,
aku kat luaq cari rezeki.rezeki tuhan yg bagi klu kita cari".
jawab aku sambil senyum dan salam.
dlm dia tengah blur dgn kata2 aku....aku bangun nak balik.
aku jalan p kat kereta dgn my love,dia pun dok ushar tgk...
sampai aku berlalu balik,dia dok tgk ja.


Cerita kat atas tu bukan niat aku nak berlagak sombong.
bukan nak takbur atau apa.
tapi utk apa nak tahu sangat ttg.......
Kereta apa dia pakai???
Berapa income dia sebulan???
Dah kaya ka belum???
Masih buat lagi ka biz tu???
Ramai ka buat biz dgn dia???
Untuk apa nk kata.....
"Nasib hang baik"
"Rezeki hang la kan"
"Hang blhla depa tolong"

UNTUK APA???
semua ada jawapan masing2.
dan yang pasti dulu atau lani bila kawan2 ajak buat sama,tak mau plak.
cuma bagi aku......
apa yg aku buat hari ini adalah utk masa depan aku dan semua family.
apa yg aku buat hari ini mungkin aku blh bantu kawan2 atau sesiapa saja
yang ada kemahuan utk ubah masa depan mereka.
dan andainya kawan2 atau sesiapa saja diluar sana,tidak ada kemahuan utk berubah,
selesa dengan apa yang mereka ada sekarang....terpulanglah.
tapi apa yang insan2 yg berjaya dapat dan ada pada hari ini......
ianya BUKAN NASIB!!!
ianya ADALAH USAHA!!!
dan klu nk apa yg mereka ada dan dapat,
buatlah macam mana mereka buat.
tak salah pun....tapi yg salahnya sesetengah tu,
EGO tu tinggi sangat.tak boleh terima kejayaan hasil usaha kawan2 sendiri....
yerla,dulu dia tu siapa?kan??
apa pun tak dak dulu,sekarang dah dapat tu,dah ada ni...
mula la...mata ada sakit,mulut ada celita,
hati ada rasa tadak senang woo....hehe.
halloooo..........
apa saja KEJAYAAN....pasti akan ada USAHA.
budak sekolah rendah pun tahu.....
USAHA TANGGA KEJAYAAN!!








2 comments:

  1. luck memang tak ada.
    ada hanyalah kerja keras dan tekun.

    ReplyDelete
  2. Allah takkan ubah nasib kita.. kecuali...

    ReplyDelete